Notícia

Agrolink

Fundecitrus abre processo seletivo de pós-doutorado nas áreas de Fitopatologia, Fitotecnia e Entomologia

Publicado em 18 julho 2019

O Fundecitrus abriu processo seletivo para três vagas de pós-doutorado nas áreas de Fitopatologia, Fitotecnia e Entomologia, com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa de São Paulo – FAPESP, no âmbito do projeto temático “Medidas para a redução das infecções primárias no manejo integrado do huanglongbing no cinturão citrícola de São Paulo: viabilidade técnica e econômica”, recentemente aprovado pela FAPESP (processo nº2017/21460-0), sob coordenação do pesquisador do Fundecitrus Renato Beozzo Bassanezi.

O objetivo principal do estudo é avaliar a viabilidade técnica e econômica de medidas disponíveis ao citricultor e que podem ser integradas para a redução das infecções primárias do greening (huanglongbing/HLB). Fora do pomar serão avaliadas medidas aplicadas diretamente no controle da fonte primária de inóculo. Na faixa de borda do pomar, até os primeiros 200 metros a partir da divisa da propriedade, região de maior concentração do psilídeo migrante portador da bactéria oriundo de áreas vizinhas, serão avaliadas medidas para impedir que a dispersão primária alcance o interior do pomar e prevenir a inoculação primária da bactéria pelo psilídeo, impedindo o acesso do vetor à planta ou sua alimentação na planta.

Os bolsistas de pós-doutorado irão realizar suas atividades junto ao departamento de Pesquisa e Desenvolvimento do Fundecitrus, em sua sede em Araraquara/SP. As bolsas terão duração de 24 meses, prorrogáveis por até 24 meses, a depender do desempenho do bolsista, o qual será avaliado anualmente de acordo com as normas da FAPESP.

O candidato selecionado receberá bolsa de pós-doutorado da FAPESP e está prevista ainda a reserva técnica equivalente a 15% do valor anual da bolsa que tem o objetivo de atender as despesas imprevistas e diretamente relacionadas à atividade de pesquisa. Caso o bolsista resida em domicílio em outro município e precise se mudar para a cidade onde se localiza a instituição-sede da pesquisa, poderá ter direito a um auxílio instalação.

Os candidatos deverão ter concluído o doutoramento há menos de sete anos. Os demais requisitos necessários para a candidatura exigidos pela FAPESP poderão ser consultados em http://www.FAPESP.br/bolsas/pd.

Obrigações do candidato

Dedicar-se exclusivamente ao projeto de pesquisa (exceto mediante autorização da FAPESP, nas condições previstas na Portaria PR n. 05/2012);

Não receber bolsa de outra entidade, salário ou remuneração decorrente do exercício de atividades de qualquer natureza (exceto mediante autorização da FAPESP, nas condições previstas na Portaria PR n. 05/2012);

Apresentar relatórios científicos e relatórios de aplicação dos recursos de reserva técnica dentro dos prazos previstos no Termo de Outorga (TO), acompanhados da documentação solicitada;

Importante: a não observância dessas normas e das obrigações descritas em http://www.FAPESP.br/bolsas/pd implica no cancelamento da bolsa e na restituição dos pagamentos já efetuados pela FAPESP, em valores atualizados.

O candidato deve estar disponível para iniciar o Pós-doutorado assim que o Termo de Outorgada da FAPESP for assinado. Início estimado em 1 de setembro de 2019.

Inscrição

As inscrições devem ser feitas até 31 de julho de 2019, exclusivamente por e-mail, com documentos anexos em formato PDF, para o pesquisador Renato Beozzo Bassanezi (renato.bassanezi@fundecitrus.com.br), pesquisador responsável pelo projeto, como assunto “Pós-doutorado – Fitopatologia”, “Pós-doutorado – Entomologia” ou “Pós-doutorado – Fitotecnia”, conforme a área de interesse do candidato.

Os documentos necessários serão:

Currículo Lattes (candidatos brasileiros) ou Curriculum Vitae (candidatos não brasileiros);

Cópia do certificado de Doutorado;

Carta explicando o interesse pela posição e as qualificações para participar do projeto.

Cópia da Carteira Nacional de Habilitação (CNH) válida.

Processo seletivo

Avaliação do perfil dos candidatos por meio da análise dos documentos enviados (fase eliminatória); e

Entrevista com os candidatos selecionados (presencial ou por vídeoconferência), nas quais as habilidades serão verificadas e outros aspectos poderão ser discutidos.

O resultado será divulgado por e-mail ao final do processo seletivo.

Atividades específicas para cada candidato:

Bolsista em Fitopatologia (Epidemiologia de Doenças de Plantas)

O bolsista estará envolvido em quatro subprojetos, avaliando o efeito de diferentes estratégias de manejo aplicadas nos talhões de citros localizados na borda do pomar sobre a dispersão e incidência do inseto e da doença. As estratégias avaliadas serão a erradicação ou manutenção das plantas com HLB na faixa de borda; pulverizações de inseticidas nas plantas do entorno dos talhões na incidência da doença; aplicação semanal de inseticidas de contato em diferentes larguras de faixa de borda; e aplicação semanal de inseticidas de contato em ruas alternadas como alternativa à aplicação quinzenal em área total nos talhões.

Nestes subprojetos, o bolsista irá desenvolver atividades de implantação condução e coordenação de experimentos de campo e análise de dados, com ênfase à análise estatística e análise temporal e espacial de epidemias de greening sob diferentes estratégias de manejo da doença.

Portanto, é imprescindível que o candidato tenha os seguintes requisitos:

Pós-graduação em Fitopatologia, preferencialmente na área de Epidemiologia e Manejo de doenças de plantas;

Conhecimento e habilidade prática em análise estatística experimental;

Conhecimento e habilidade prática em técnicas de análise temporal (ajustes de modelos matemáticos) e espacial (análise de gradiente doença e técnicas de geoestatística) de doenças de plantas;

Habilidade na confecção de gráficos, tabelas e relatórios;

Habilidade em redação de artigos científicos.

Habilidades pessoais: espera-se que o candidato demonstre capacidade de trabalhar em equipe, ter independência e pró-atividade para desenvolver o trabalho, ser comunicativo e ter proficiência em inglês. Deve apresentar Carteira Nacional de Habilitação categoria B, pois o plano de trabalho implica em disponibilidade para viagens constantes a campo.

Bolsista em Entomologia Agrícola

O bolsista estará envolvido em dois subprojetos, avaliando o efeito individual e conjunto do uso do plantio-isca e do caulim processado na população de Diaphorina citri, na incidência de plantas com HLB, no desenvolvimento das plantas de citros e na produção de laranja em pomares comerciais.

Nestes subprojetos, o bolsista irá desenvolver atividades de implantação, condução e coordenação de experimentos de campo e análise de dados. As avaliações incluem população do psilídeo, desenvolvimento e produção de árvores de citros (tratadas ou não com caulim processado), além da sua relação ao progresso do HLB e à dispersão do seu inseto vetor.

Portanto, é imprescindível que o candidato tenha os seguintes requisitos:

Pós-graduação em Entomologia;

Preferencialmente tenha conhecimento sobre o patossistema huanglongbing-citros-psilídeo;

Conhecimento e habilidade prática em análise estatística experimental;

Habilidade na confecção de gráficos, tabelas e relatórios;

Habilidade em redação de artigos científicos em inglês.

Habilidades pessoais: espera-se que o candidato demonstre capacidade de trabalhar em equipe, ter independência e pró-atividade para desenvolver o trabalho, ser comunicativo e ter proficiência em inglês. Deve apresentar Carteira Nacional de Habilitação categoria B, pois o plano de trabalho implica em disponibilidade para viagens constantes a campo.

Bolsista em Fitotecnia (Produção Vegetal)

O bolsista estará envolvido em dois subprojetos, avaliando o efeito de práticas de manejo de citros como poda, densidade e direção de plantio e uso de porta-enxertos ananicantes sobre o progresso da doença.

Nestes subprojetos, o bolsista irá desenvolver atividades de implantação, condução e coordenação de experimentos de campo e análise de dados, as avaliações incluem fenologia, produção e qualidade de frutos de citros, além da sua relação com a dispersão do vetor e com o progresso do HLB.

Portanto, é imprescindível que o candidato tenha os seguintes requisitos:

Pós-graduação em Fitotecnia ou Produção Vegetal, preferencialmente com ênfase em citricultura;

Preferencialmente conhecimento sobre o patossistema huanglongbing-citros-psilídeo ou de outras doenças de citros disseminadas por vetores;

Preferencialmente conhecimento sobre fenologia de citros ou de fruteiras perenes;

Conhecimento e habilidade prática em análise estatística experimental;

Habilidade na confecção de gráficos, tabelas e relatórios;

Habilidade em redação de artigos científicos.

Habilidades pessoais: espera-se que o candidato demonstre capacidade de trabalhar em equipe e em condições de campo, ter independência e pró-atividade para desenvolver o trabalho, ser comunicativo e ter proficiência em inglês. Deve apresentar Carteira Nacional de Habilitação categoria B, pois o plano de trabalho implica em disponibilidade para viagens constantes a campo.

ENGLISH

Three post-doctoral opportunities with FAPESP grant are available under the Thematic Project "Measures for the reduction of primary infections in the integrated management of huanglongbing in Sao Paulo citrus belt: technical and economic feasibility" (FAPESP Process 2017/21460- 0), under the coordination of Prof. Dr. Renato Beozzo Bassanezi.

This project aims to evaluate the technical and economic feasibility of available measures to the growers, which could be integrated in order to reduce these primary infections. Outside the orchard, measures applied directly to control the primary inoculum source will be evaluated. In the orchard edge, up to 200 m from the orchard boundary, the region with the highest concentration of bacteria carrier migrant psyllids from neighboring areas, other measures will be evaluated to bar the primary dispersion into the orchard; prevent the primary inoculation of bacteria by psyllid, preventing the vector access to the plant or its feeding on the plant.

The activities of all Post-docs will take place at the Department of Research and Development of the Fund for Citrus Protection (Fundecitrus), Araraquara, Sao Paulo State, Brazil. One candidate will join the group of Plant Pathology under the supervision of Dr. Renato Beozzo Bassanezi, from Fundecitrus; other will join the group of Entomology under the supervision of Dr. Marcelo Pedreira de Miranda, from Fundecitrus; and other will join the group of Horticulture/Plant Production under the supervision of Dr. Eduardo Augusto Girardi from Embrapa Cassava & Fruits.

The fellowships will last for 24 months and may be extended for another 24 months, depending on the performance of the Post-doc, which will be evaluated annually in accordance with FAPESP regulations. The selected candidate will receive a FAPESP’s Post-Doctoral fellowship in the amount of BRL 7,373.10 monthly and a research contingency fund (Technical reserve), equivalent to 15% of the annual value of the fellowship which should be spent in items directly related to the research activity. If the selected candidate resides in a different address and needs to move to the city where the research institution is located, he may be entitled to an installation aid.

The candidates must have completed the PhD in less than 7 (seven) years and be conducting research activity. Other criteria for application required by FAPESP can be consulted at http://www.fapesp.br/bolsas/pd.

Obligations of the candidates

The fellowship requires full-time exclusive dedication to the research project.

The fellowship holder cannot have employment contract nor can he/she receive a fellowship from another entity or salary or remuneration arising from the exercise of any activity of any nature for the duration of the scholarship. He/she cannot be retired or be away without pay.

The fellowship holder must present research reports and reports related to the use of technical reserve within the deadlines set forth in the Term of Grant, accompanied by the requested documentation.

Important: failure to comply with these obligations described in http://www.fapesp.br/bolsas/pd implies in the cancellation of the grant and in the repayment of payments already made by FAPESP in updated amounts.

The candidate must be available to start postdoctoral studies once FAPESP Term of Grant has been signed.

Estimated start on 1st September 2019

Specific activities for each candidate:

Post-doctoral fellowship in Plant Pathology (Plant Disease Epidemiology)

The fellowship holder will be involved in four sub-projects of the Research Project, evaluating the effect of different management strategies applied at the citrus blocks at the edge of the orchard on the vector and disease dispersal and incidence. The evaluated strategies will be the eradication or maintenance of HLB-affected plants on the border, spraying insecticides on the plants around the citrus blocks; weekly application of contact insecticides in different border range widths of citrus blocks; and the weekly application of contact insecticides in alternating rows as an alternative to biweekly application in total area.

In these subprojects, the fellowship holder will develop activities for the implementation, conduction and coordination of field experiments and data analysis, with emphasis on experimental statistical analysis and temporal and spatial analysis of citrus HLB epidemics under different management strategies.

Candidate requirements:

Postgraduate in Phytopathology, preferably in the area of Epidemiology and Management of plant diseases;

Knowledge and practical skills in experimental statistical analysis;

Knowledge and practical skills in techniques of temporal analysis (mathematical model adjustments) and spatial (disease gradient analysis and geostatistics techniques) of plant diseases;

Ability to make graphs, tables and reports;

Ability to write scientific papers.

Personal skills: have ability to work in teams, have independence and proactivity to develop work, be communicative and have proficiency in English. Must have driver’s license, because the work plan implies availability for constant trips to the field.

Post-doctoral fellowship in Entomology

The fellowship holder will be involved in two subprojects of the Research Project, evaluating the individual and joint effect of the use of trap-crop and processed kaolin, on the Diaphorina citri dispersal and population, incidence of HLB-affected plants, and development and yield of citrus trees in commercial orchards.

In these subprojects, the fellowship holder will develop activities for the implementation, conduction and coordination of field experiments and data analysis. The assessments include the psyllid population, development and yield of kaolin treated and non-treated trees, and their relation with the insect vector dispersal and HLB progress.

Candidate requirements:

Postgraduate in Entomology;

Preferably have knowledge about the pathosystem huanglongbing-citrus-psyllid;

Knowledge and practical skills in experimental statistical analysis;

Ability to make graphs, tables and reports;

Ability to write scientific papers.

Personal skills: have ability to work in teams, have independence and proactivity to develop work, be communicative and have proficiency in English. Must have driver’s license, because the work plan implies availability for constant trips to the field.

Post-doctoral fellowship in Horticulture (Plant Production)

The fellowship holder will be involved in two subprojects of the Research Project, evaluating the effect of citrus management practices such as pruning, density and direction of planting and use of dwarfing rootstocks on the disease progress.

In these subprojects, the fellowship holder will develop activities of implantation, conduction and coordination of field experiments and data analysis. Evaluations include plant phenology, production and fruit quality of citrus, as well as its relation with the dispersion of psyllids and the progress of the HLB.

Candidate requirements:

Postgraduate in Horticulture/Plant Production, and preferably in Citriculture;

Preferably knowledge about the pathosystem huanglongbing-citrus-psyllid or others vector-transmissible citrus diseases;

Preferably knowledge in phenology of citrus or other perennial fruit crops;

Knowledge and practical skills in experimental statistical analysis;

Ability to make graphs, tables and reports;

Ability to write scientific papers.

Personal skills: have ability to work in teams, have independence and proactivity to develop work, be communicative and have proficiency in English. Must have driver’s license, because the work plan implies availability for constant trips to the field.

Selective process

The opportunities are open to candidates of any nationalities.

The selection will be made primarily based on:

Evaluation of the candidates profile by the analysis of the candidate documents (eliminatory phase); and

By personal or video conference interview with selected candidates, where the abilities in the issues will be verified and other aspects may be discussed.

The result will be announced by e-mail at the end of the selection process.

How to apply

Applications must be made until 11:00 PM July 31st 2019 (Brasília time).

Applications must be made exclusively by e-mail, with the documentation attached in a PDF format. Applications should be directed to project principal investigator Dr. Renato Beozzo Bassanezi (renato.bassanezi@fundecitrus.com.br), with the subject “Post-doc – Phytopathology”, “Post-doc – Entomology” or “Post-doc – Horticulture”, according to the applicant’s area of interest.

The required documents are:

Curriculum Vitae;

Copy of PhD certificate;

Letter explaining the motivation for the position and the qualities to take part of the Project;

Copy of valid driver’s license.